خاک آهن چیست و چه کاربردی دارد؟

خاک آهن چیست ؟

یکی از آلیاژهای آهن که در صنایع گوناگون کاربرد فراوانی دارد، فولاد است. آلیاژهای مختلف آهن مانند فولاد از ترکیب سنگ آهن با عناصری مانند کربن، کروم، نیکل و… به دست می‌آیند. همان‌طور که گفته شد از فولاد استفاده‌های فراوانی می‌شود. در حین انجام مراحل گسترده و صنعتی که روی فولاد انجام می‌شود؛ بعد از عملیات برش کاری خاک آهن برجای می‌ماند.

 

به براده آهنی که در مرحله ی برشکاری آهن و یا فولاد ایجاد میشود ،  میگویند .  پس از عملیاتی از قبیل مته کردن و سوهان زدن قطعات فولادی ، از قطعات فولادی جدا میشوند و سپس جمع آوری میشوند . این خاک آهن ها جز ضایعات آهنی و فولادی به حساب می آیند .

با اینکه خاک آهن ضایعات آهنی به حساب می آید ، اما میتوان از این ضایعات بارها و بارها استفاده کرد . با این کار پرتی ضایعات فولادی در صنعت فولاد به حداقل میزان خود میرسد .

پودر آهن معمولا به دو شکل احیا نشده و احیا شده در صنعت استفاده می ‌شود . نوع احیا نشده آن به رنگ زغالی و سیاه است و به ‌صورت اکسید است و پس از طی مراحل احیا به رنگ خاکستری در می ‌آید

کاربرد خاک آهن

به‌ طور کلی کاربرد خاک آهن را می ‌توان به‌ صورت زیر طبقه ‌بندی کرد:

استفاده مجدد از آن در زنجیره تولید فولاد و صنایع فولادسازی
استفاده مجدد از آن برای تولید لنت ترمز خودرو
استفاده مجدد از آن به ‌عنوان کود برای گیاهان و درختان
کاربرد آن در آزمایشگاه‌ ها و کاربردهای متفرقه
استفاده مجدد از آن در تولید رنگ
استفاده مجدد از آن در صنعت الکترود سازی

 

استفاده از خاک آهن در صنایع فولادسازی و آهن

از این محصول  می ‌توان دوباره در زنجیره تولید فولاد و صنایع فولادسازی استفاده کرد . از این خاک آهن به‌ علاوه پوسته اکسید آهن ، تولید انواع بریکت ، گندله و یا آگلومره به طور گسترده استفاده می ‌شود . این چند محصول جز محصولات میانی فولاد در زنجیره فولادسازی به حساب می آیند و با تولید آن‌ ها از خاک برش آهن ، در واقع این براده‌ ها مجددا به زنجیره تولید فولاد باز خواهند گشت .

 

بازیافت

فلز فولاد تولید شده از آهن صد در صد قابل بازیافت است و می توان آن را دوباره در میان مواد اولیه تولید کالاهای مصرفی و با همان کیفیت مواد خام اولیه، بارها و بارها استفاده کرد. فرایند بازیافت می تواند تا حد زیادی در مصرف مواد خام و انرژی صرفه جویی کند. هر تن از فولاد بازیافت شده در مصرف بیش از ۱۴۰۰ کیلو گرم سنگ آهن، ۷۴۰ کیلوگرم ذغال سنگ کک و ۱۲۰ کیلوگرم سنگ آهک صرفه جویی کند.

فولاد ایران
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *