شابلون میلگرد چیست؟

چرا باید سایز میلگرد را اندازه‌گیری کرد؟

این پرسش مطرح می‌شود که چرا باید اندازه میلگرد را بررسی کرد؟ اصلاً در چه شرایطی استفاده از روش‌های اندازه‌گیری نظیر شابلون و… به کار می‌آید؟ ضمن این که در نهایت در یک پروژه عمرانی ممکن است از تعداد زیادی میلگرد و آرماتور استفاده شود. برای این که مطمئن شویم در بخش مربوطه میلگرد به شکل درست در همان اندازه‌ای که لازم است استفاده می‌شود، حتماً باید سایز آن را اندازه‌گیری کرد.

اندازه‌گیری سایز میلگرد با گیج اندازی

در کنار شابلون میلگرد، گیج اندازی نیز یکی دیگر از روش‌هایی است که با استفاده از آن می‌توان اندازه میلگرد را به‌صورت کاملاً دقیق اندازه‌گیری کرد. علاوه‌برآن این دستگاه برای تشخیص اندازه میلگردهای آجدار مورداستفاده قرار می‌گیرد و می‌توانید با استفاده از آن به‌راحتی سایز 12 تا 28 میلگرد را اندازه‌گیری کنید. علاوه‌برآن این متریال از مشتقات شابلون میلگرد به‌حساب می‌آید. درصورتی‌که قصد اندازه‌گیری میلگرد به روش‌های دیگر را دارید با ما همراه باشید تا در ادامه به آن‌ها اشاره کنیم و در مورد هرکدام از آن‌ها به شما توضیحاتی را ارائه دهیم. اولین روشی که سعی کردیم پیش از همه به آن اشاره کنیم که میزان اهمیت آن را متوجه شوید. تشخیص سایز میلگرد با استفاده از ترازو است.

برای این کار لازم است که میلگردها را در حالت باز، بر حسب وزن تشخیص سایز دهید. البته کاربرد شابلون میلگرد باعث شده است که امروزه جای همه این روش‌ها را بگیرد و در اولویت اصلی برای اندازه‌گیری میلگرد قرار بگیرد. چون هم راحت و هم کم‌دردسر است. چیزی شبیه به آچار فرانسه است و در هر شرایط با استفاده از آن می‌توانید سایز دقیق میلگرد را به دست آورید.

7850 (وزن میلگرد) * یک متر* 4/ (3.14*d2) = قطر و سایز میلگرد

روش‌های دیگر تشخیص سایز میلگرد

برای تشخیص سایز میلگرد همین‌طور به‌غیراز شابلون میلگرد می‌توانید از روش‌های دیگر هم استفاده کنید. به‌کارگیری ریسمان یکی از قدیمی‌ترین و متداول‌ترین روش‌هاست. برای این کار می‌توانید ریسمان را به‌دور میلگرد بپیچید و سپس باتوجه‌به اندازه به‌دست‌آمده محیط میلگرد را محاسبه کنید. در نهایت کاری که باید انجام دهید این است که قطر میلگرد را به‌عنوان عدد نهایی به دست آورید.

در مقابل امکان تشخیص سایز میلگرد با استفاده از آچار فرانسه نیز یکی از روش‌هایی است که می‌تواند جایگزین خوبی برای شابلون میلگرد، قطر میلگرد 14، 16 و انواع قطر میلگردها باشد. به این شکل که بسیاری از آچارها که امروزه در بازار به فروش می‌رسند به‌صورت مدرج هستند. در نتیجه می‌توانید به‌راحتی از آن‌ها استفاده کنید و درست شبیه به یک شابلون میلگرد سایز دقیق را اندازه‌گیری کنید.

نحوه عملکرد شابلون میلگرد

شابلون میلگرد نیز فضایی مثلثی شکل دارد، این فضای مثلثی شکل روی سایزهای مختلف میلگرد قرار می‌گیرد. به طبع این زاویه هر چه بیشتر در میلگرد فرو برود اندازه آن کوچک‌تر خواهد بود. در هر دو طرف این شابلون‌ها اندازه به‌صورت دقیق ذکر شده است. از سایز میلگرد 12 تا 28 می‌توانید درجه‌بندی را درست مثل یک خط کش روی آن مشاهده کنید. ضمن این که برخی از شابلون‌های موجود در بازار دارای خط کش هستند که در ضلع کناری آن قرار گرفته و می‌توانید با استفاده از آن فاصله آرماتورهای به‌کاررفته در تیر و ستون را چک کنید. در نهایت شابلون را بین دو میلگرد نگه می‌دارید فاصله بین آن‌ها را نیز به‌درستی بررسی کنید. اگر شابلون با خط کش باشد می‌توان از آن برای کنترل بخش کاور بتنی المان نیز استفاده کرد. میلگرد را نیز داخل آن قرار می‌دهید. اگر عدد هر دو طرف روی یک واحد بود و میلگرد بیش از این در شابلون فرو نرفت. در نتیجه شما می‌توانید مطمئن شوید که عملیات اندازه‌گیری به‌درستی انجام شده است.

تعیین قطر میلگرد چگونه است؟

در نهایت میلگردها برای اندازه‌گیری بر مبنای چند واحد کلی مورد بررسی قرار می‌گیرند. قطر خارجی میلگردها که بر اساس آج اندازه‌گیری می‌شوند. یعنی اگر می‌خواهید قطر خارجی را محاسبه کنید. باید در حین استفاده از شابلون یا کولیس آج را نیز در محاسبه خود در نظر بگیرید. روش بعدی قطر زمینه است که بدون آج بوده و در نهایت قطر اسمی که در واقع همان قطر با آج خواهد بود. از طرفی با استفاده از شابلون می‌توانید به‌راحتی تمامی این قطرها را اندازه‌گیری کنید. برخلاف روش‌های چشمی در این نوع اندازه‌گیری شما عدد دقیق به دست می‌آورید و امکان بروز خطا وجود ندارد. مگر این که روش ساده استفاده از شابلون را بلد نباشید.

مزایای استفاده از شابلون میلگرد

شابلون وسیله کوچکی به‌اندازه یک جاسوئیچی است که می‌توانید آن را هر جا که می‌خواهید حمل کند. بر پایه فولاد ساخته شده است، به‌هیچ‌عنوان زنگ نمی‌زند و حتی اگر آن را از یک ساختمان چندطبقه پرت کنید دچار شکستگی و مشکل نمی‌شود. علاوه‌برآن مقاومت خوبی دارد و ابعادش نیز کوچک است. کارکرد فوق‌العاده آسانی نیز دارد و در حال حاضر در فروشگاه‌های ابزار و یراق و لوازم مهندسی نیز یافت می‌شود.

فولاد ایران
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *